Tuesday, December 22, 2015

Loss of use claim

Keto omak sey accident bulan May 2014 lama tu. 3 kereta terlibat maso kejadian, keta omak sey tongah2. Pihak yg bersalah keto belakang sekali. 

Memulo, si kurnia insurans ni dio pi tolak pulak NCD keto omak sey kan. Tetibo lak kurnia insurans hantar surat suruh renew insurans sobab sum assured eh dah tinggal sikit lopeh kono tolak NCD tu kan. 

Pehtu berjela aku tulis surat. Ni dah 2nd case ni apahal pulak dorg tolak NCD kami yg tidak bersalah. Surat submit by hand kek insurans kajang tu. Memulo biaso la makan maso nak proses surat kan. Aku siap mintak kurnia insurans bagi detail explanation kek aku asal kejadian ni boleh berlaku bukan sekali tapi dah 2 kali.

1st time hari kes motor sey hilang kono curik. Kuasa allah s.w.t yang maha agung, bulih pulak jupo balik motor sey tu kan. Moto je pun, so kerosakan eh sikit yo. Mampu sgt la aku nak pi repair sendiri xyah claim insurans moto. Alih2 si kurnia insurans ni pi tolak gak NCD moto aku. Abah eh boto.

Makan maso gak la utk aku dpt balik claim NCD tu.

Ni jadik lagi pulak ha.

Bilo sampai maso omak sey nak pi renew insurans NCD masih RM0.00. Kalo xdo NCD tu mahal la jadi eh nak renew kan sobab xdo diskaun.

Owh iklan jap, maso lunch tadi aku byr kek kaunter after si NOH HUJAN tu. Wahh... 1 kodai nengok ke dio. Aku tgk xdo lak nampak riak2 eksyen di wajah eh. Alhamdullillah... bini n pak mertua kayo nak mamp** xdo lak dia sombong. Tinggi sikit yo dari aku yo kau Noh? Xdo la tinggi bona ekau nih.

Ok, kek mano tadi?

Pehtu omak sey momokak, kolam kelibut dorg buat kojo terus update, dapat balik NCD. Settle kes NCD.

Ni kes satu laie, loss of used claim.

Ikutkan maleh aku nak folo2 up case ni. Mmg keje2 folo up ni cukup menyampah lah aku nak buat. Dulu maso kojo jadik boss aku soh je staff aku yg folo up. Ni dah keje x jadi boss aku lah pulak kan kena folo up. Menyampah betul aku nak2 deal dgn LHDN. HArukk..!!!

Melalut kan?

Sian pulak ko omak sey tu kan, aku pun gagahkan jugak ni pi kol kurnia insurans.

Dah x tahu mende so kita bertanya la kan? Siap aku soh org kurnia tu explain apa ke benda loss of used tu. Pehtu cara cakap eh mcm kita ni keje company insurans. Aku bagi taruk skali. 

Awak ni nak cakap bagi cakap elok2 sikit. Jgn nak bercakap ikut sedap ikut senang je. Explain satu2.

Baru dia tau nak cakap elok2 sikit. Kot mak aku tipon tadi canne gamak eh cara ko bercakap agaknye.

So, kes aku ni kes loss of used. Sebab accident last time, kereta aku masuk bengkel, aku dah xde kereta untuk digunakan makanya kita boleh claim loss of used.

Bila aku tgk balik surat yg aku hantar tu bertarikh Januari 2015. Wahhh ni nak masuk another januari nih aku tanya.

Sekali budak kurnia tu kata,

kak, surat approved dari kurnia insurans dah keluar 26 Feb 2015 ke lawyer akak. Kita selalu memang berurusan dgn lawyer kak, bukan dgn orang persendirian. Saya bagi akak no lawyer ni akak call dia tanya.

EH?

Mana datang pulak lawyer ni kan? Sejak bila pulak aku hire lawyer ni?

Ni another lawyer yg nak kena dgn aku lah ni. Nak dekat setahun kes x settle lagi. Bukan lambat dari pihak insurans tapi dari pihak lawyer.

Aku called, person in charged ni xde pulak hari ni puan... dia cek2 pastu kata person in charged in mc hari ni. Tutt tutt betul la.

Aku tinggalkan no phone, ko x call esok ko siap..!

Aku garang okeh

* updated 23/12/2015

Aku baru called lawyer, lawyer tu explain cenggini,

bila keta dah masuk workshop kes 3rd party ni, semua kos2 repair ditanggung oleh 3rd party termasuk lah loss of used claim. Masa nak claim insurans ni yg melibatkan lawyer. Jadinya lawyer adalah antara workshop dan pihak insurans.

Then, insurans akan keluarkan surat offer let say insurans nak reimburse dalam RM5000 je untuk total membaiki apa semua.

Then, kalo workshop nak accept, return balik surat offer tu ke insurans kemudian barulah insurans release payment. Kalo workshop x bersetuju dgn offer tadi, lawyer akan appeal la increase amount dari yg insurans offered early. Camtu

So, kita ni pemilik keto ni nak mntk claim tu dari workshop dan bukannya dari pihak insurans.

Kerana, insurans hanya akan issue satu chq sahaja utk 1 kes.

Dan menurut kata lawyer lg, byk kes pihak workshop xmo bagi client duit claim loss of use tu. Hoh??


No comments: