Friday, May 20, 2016

U-MoBiLe

Aku ni awal2 dulu pengguna Maxis around tahun 1999. Uiihh mahal time tu. Nak beli sim card starter pack pun RM238. Pehtu top up min RM60. Pastu yg rajin bergayut nya budak bilik aku. Pinjam handphone aku lak tu. Sampai pakwe dia konpius,

" eh shida tu xde pakwe ke..? " Mana member x pelik. Asal dia kol anytime je line avilable xpenah engage. Ceh..!! X laku ke aku ni dulu smp xde org ngorat.

Bila dah keje, rasa top up mahal, duit pun dah ada, aku tukar dari pre-paid ke post-paid. Masa time sms pun kena caj, bil aku monthly dalam RM100 tu mmg x lari la.

Bila tiba rasa maxis aku mahal, aku pun tukar line dari maxis ke celcom. Average bil dalam RM82-88 memang x lari la.

Aku pelik gak, asal adik aku dia guna intenet dalam RM20-30 je. X kira la student package ke apa ke, yg pasti ntah apa yg dia explain kat aku pun aku x paham. Huhuhu... sebab not important kot.

Lama kelamaan memang terasa bangang betul jadi pengguna setia celcom ni aku rasa bertahun-tahun. Bila kita bukak website dia tgk plan banyak pastu murah. Pelik ke x pelik? Aku pengguna sikit punya lama tapi aku bayar bil RM88 sebulan?

One day aku call la call centra dia. Boleh pulak operator tu jawab,

" akak guna plan mahal kak. Baik akak tukar ke plan blablab murah, internet pun lebih besar. Saya pun guna plan yg ni kak RM59 je sebulan.."

Bangang x celcom ni? Dia sama je bangang dgn maxis.

Bila aku kata nak switch plan, x boleh. Kalo nak maintain no, aku kena tukar ke lain co ke maxis ke, pehtu return back to celcom. Banyak cekadak betul.

Sempat jugak la aku sound, asal dorg ni x appreciate customer ek? Aku guna bertahun kot, kira loyal customer la so dorg should treat better. Betul x?

Orang yg dok tukar2 no ni bebudak je kekanak ribena. Orang2 dah matured berkerjaya ni ingat nak hadap ke tgk satu per satu plan. Mana yg murah tukar tukar no. Ye lah sim kad RM5 je pun boleh dapat. Kejap kang adik aku guna no lain. Kejap kang no lain pulak.

Kita ni nak kena maintain no. Ramai orang yg tahu no tu. Orang penting x penting nak nak kalo kerja. Jenuh la nak inform customer ke client ke no kita nak tukar. Hilang pulak sales client apa semua kang sebab dorg call no dah x available.

Macam no aku pakai sekarang. Dah dekat 2 tahun kot aku guna stilllll lagi orang call tanya previous owner. Kalo la si burn tu keje sales, perkhhh banyak giler dah ko hilang client wehh... Ramai nor yg mencari sampai aku naik fed up.

Last sekali aku switch ke U-Mobile baru puas hati.

So far berpuas hati.

Memula aku register plan aku yg internet 3G je. La ni dorang up grade secara otomatik dari 3G ke 5G. Macam tu la patutnya. Sebulan RM50. Sejam call free. So bill aku monthly average below RM60. Kekadang je RM71-72. Jauh murahhhh kannn...???

The latest aku nak amik wifi internet kat rumah. Cari2 package, u mobile gak yg bagus. Sekali bila nak reg tu, budak kat mobile la byk palk dia nak goreng. Better amik yg 15G + unlimited call kak. Lagi bagus blablbabla.. Pikir punya pikir lain kali la reg dik, kitorg nak balik pikir dulu. Ehh promotion smp akhir bulan ni je kak. Haa... ko guna lah ayat keramat yg paling aku menyampah tu. memang xkan adanya la aku nak reg dgn ko. Jalan...

Tadi, aku baru call u-mobile call centre. What happend?
Akak nak tukar plan dr P50 ke P70? Boleh kak, jap eh sy tukar plan.

Masha Allah.. like that only..??

Bukan macam maxis ke celcom ke, dia dah buat plan baru lg murah sebab org sekali prefer internet wasap kan free, so orang nak coverage internet besar. Buat plan baru yg amik 5G lagi murah plan dari 3G. Sapa pengguna tua bodoh macam aku bayar aje lah tetiap bulan 3G mahal. Cam tu la kekdah celcom n maxis dulu ni.

The latest apa berita yg viral giler babas tu? Pasal Maxis kan? Ambik ubat, hilang berapa juta customer ntah semula lari switch dari maxis. Itu makan dia.

Astro xtau pulak bila nak kena.

No comments: